Adrian Bednarski – właściciel Kancelarii Prawno-Księgowej, absolwent kierunków prawo oraz zarządzanie firmą, Mediator Sądowy, Doradca Obywatelski oraz Certyfikowany Inspektor Danych Osobowych – posiada długoletnie doświadczenie nie tylko w pracy prawnika, ale także w księgowości, kadrach i płacach, czy controllingu.
Obecnie jest w trakcie zdobywania kwalifikacji na doradcę podatkowego.

21 Luty 2022System E-faktur.

Od stycznia 2022 r. zacznie działać Krajowy System e-faktur, który będzie służyć m.in. wystawianiu faktur ustrukturyzowanych, dostępu do nich, otrzymywaniu czy przechowywaniu ich w systemie (do 10 lat), co dokładnie zostanie opisane w Art. 106nd. Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z Art. 106 nb. System e-Faktur będzie dostępny dla podatników, osób fizycznych, którym podatnik nadał uprawnienia, podmiotów wskazanych przez podatnika, organów egzekucyjnych czy komorników sądowych itd.

System ten będzie w 2022 r. dobrowolny.

Faktura wystawiona przy użyciu tego systemu będzie fakturą ustrukturyzowaną, będzie miała swój numer w systemie e-Faktur, który będzie ją identyfikować.

Niewątpliwym plusem stosowania systemu E-faktur jest wystawianie faktur korygujących w postaci faktur ustrukturyzowanych, ponieważ wystawiając taką fakturę w tym systemie, nie trzeba posiadać dokumentacji uzgadniającej między kontrahentami wynikającą z Art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, a dotychczasowe uzyskanie takiej dokumentacji niejednokrotnie mogło być problematyczne dla firm. Wówczas podatnik nie musi się zastanawiać, kiedy rzeczywiście powinien ująć daną fakturę korygującą, ponieważ art. 86 ust. 19d Ustawy o VAT wyraźnie wskazuje, że taka fakturę ujmuje się w rozliczeniu za okres, w którym podmiot nabywający otrzymał tą fakturę przy użyciu systemu e-Faktur.

Kolejnym plusem jest również uzyskanie zwrotu podatku w ciągu 40 dni, gdy podatnik wystawia wyłącznie faktury ustrukturyzowane (biorąc pod uwagę również inne warunki, jakie określa Art. 87, ustęp 5b ustawy o VAT).

Ważne -> aby stosować Krajowy System E-Faktur, należy uzyskać akceptacje kontrahenta. Odbiorca faktury musi wyrazić akceptację na odbiór faktury w postaci faktury ustrukturyzowanej. Jeżeli kontrahenci nie uzgodnią tej formy, wówczas stosuje się dotychczasowe zasady odbioru faktur, jakie istnieją w danej firmie.

Zmiany zostały dokonane przez Ustawę z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – ustawa została podpisana przez Prezydenta 15.11.2021 r.

Stan prawny na dzień 01.02.2022 r.