Adrian Bednarski – właściciel Kancelarii Prawno-Księgowej, absolwent kierunków prawo oraz zarządzanie firmą, Mediator Sądowy, Doradca Obywatelski oraz Certyfikowany Inspektor Danych Osobowych – posiada długoletnie doświadczenie nie tylko w pracy prawnika, ale także w księgowości, kadrach i płacach, czy controllingu.
Obecnie jest w trakcie zdobywania kwalifikacji na doradcę podatkowego.

21 Styczeń 2022Wspólne rozliczenie małżonków – czy Polski Ład zmienił wspólne rozliczenia?

Dotychczas Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwalała na wspólne rozliczenie małżonków zgodnie z art. 6 Ustawy w sytuacji, gdy małżonkowie przez cały rok podatkowy - kalendarzowy pozostawali w stosunku małżeńskim, istniała między nimi wspólność majątkowa, mogli się wówczas rozliczyć w jednej deklaracji podatkowej, jeżeli rzeczywiście tak chcieli.

Polski Ład od 2022 r. wprowadził zmianę, dzięki której małżonkowie nie muszą już być np. cały rok we wspólności małżeńskiej, żeby się wspólnie rozliczyć. Jeżeli małżonkowie chcą się wspólnie rozliczyć wystarczy, że pozostają cały rok podatkowy w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej ALBO będą w związku małżeńskim od dnia jego zawarcia w danym roku podatkowym do końca grudnia i istnieje miedzy nimi wspólność majątkowa.

Rzecz jasna, małżonkowie mogą się wspólnie rozliczyć, gdy żadne z nich nie wybrało np. formy opodatkowania podatkiem liniowym czy zryczałtowanym podatkiem dochodowym, czyli rozliczyć się mogą wspólnie małżonkowie, którzy rozliczają się zgodnie z art. 27 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wg skali. Do rozliczeń służy deklaracja podatkowa PIT 36 albo PIT 37.

Zmiana ta będzie obowiązywać już za rozliczenie podatkowe za rok 2021, które może być dokonane przez małżonków w deklaracjach podatkowych złożonych w 2022 r. – zgodnie z Art. 70 punkt 1 Ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

Rozwodnicy nie skorzystają ze wspólnego rozliczenia, warunek jest jasny – należy być w związku małżeńskim (i mieć wspólność małżeńską) od pewnego dnia w roku do końca roku – Art. 6 Ustawy określa konkretny warunek, tj. „do ostatniego dnia roku podatkowego”.

Inną sytuacją jest śmierć jednego z małżonków, jeżeli istniała między małżonkami wspólność majątkowa, a jeden z podatników – małżonków zmarł w trakcie roku, bądź zmarł przed złożeniem deklaracji za rok ubiegły – tutaj małżonek żyjący ma prawo do złożenia wspólnej deklaracji za siebie i nieżyjącego małżonka.

Stan prawny na dzień 01.01.2022 r.